BenSpårBoll

Igår fick Bonneville ett ben som jag tänkte att hon kunde få gotta sig med som sitt eget lördagsgodis. Men inte ville hon äta det inte. Däremot gick hon hela kvällen och tog med sig det vart hon än gick.

Tänkte inte mer på det förrän hon slängde upp benet i soffan och började bädda ner det bland mitt täcke. Grävde med tassarna och puffade med nosen. Kunde inte annat än le åt 'na. Efter ett tag när hon gett upp (för det blev inte som hon ville) lade jag benet på vardagsrumsbordet och glömde bort benet.

I natt vaknade jag av att hon försökte gömma benet i sängen. Tokiga hund!

 

Idag var vi i skogen och spårade. Bonneville är jätte duktig på att spåra och har en väldans fart. Tyvärr har hon slutat markera, plocka upp pinnarna. Har provat olika sätt men inget har gett resultat. Idag var första gången med ett nytt försök. Det visar sig väl om det kommer att fungera.

 

Numera kommer hennes spår att innehålla många pinnar. Kommer inte att fokusera på vinklar, det ska vara så lätt som möjligt och hon ska lära sig att koncentrera sig på pinnarna. Kommer gå med kort avstånd bakom henne och varje gång vi närmar oss en pinne kommenderar jag henna att plocka upp pinnarna. Så småningom hoppas jag att det ska komma automatiskt så att jag kan banta bort "TackTack". Kommer naturligtvis använda mig av klicker och godis. Åter igen. Upprepa, upprepa och göra om och igen. Tjata och påminna mycket. Någon gång måste det ju fastna ;) För Bonneville kan! Hon ska bara förstå att det är bättre att plocka upp pinnen istället för att ignorera den.

 

Har också köpt en ny boll idag! Första gången jag såg den här som en annan hoffemänniska använde blev jag genast förtjust. Den är mjuk, tålig och det går att kampa med den! Ville så gärna ha en mörkblå, men det finns det som finns. Av en slump när jag var i affären såg jag den hänga där helt ensam. Och rätt blå var det också! Är inte det ödet så säg??

 

// F

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0